Baru-baru ini dalam akhbar sinar harian ada melaporkan tentang seorang pengguna yang membeli kasut sukan mendapati harga di rak adalah berbeza dengan harga di kaunter bayaran. Harga pada rak RM 26.00 tetapi apabila buat bayaran di kaunter, harganya RM 29.00.
Hmmm sila berhati-hati ketika membuat pembayaran. Saya sudah terkena beberapa kali. Dalam katalog promosi mingguan, harga beberapa barangan lebih murah dari kebiasaan. Ketika ambil di rak pameran juga, harga yang dipamerkan adalah harga promosi. Namun apabila buat bayaran, harga barangan itu adalah harga asal sebelum diskaun.
"Eyes on the screen, people". (Mr Berty, Twilight Saga: New Moon)
Sentiasa perhatikan harga di skrin. Jangan sibuk hendak masukkan barangan yang sudah di beli ke dalam troli atau beg. Memang kita semua hendak cepat terutama apabila barisan sudah semakin panjang di kaunter bayaran atau kita sendiri sudah lama berbaris, sudah letih. Paling tidak pun, selepas buat bayaran semak resit bayaran. Biasanya, petugas di kaunter bayaran tidak tahu menahu tentang harga dalam katalog promosi. Sekiranya pengguna tetap memerlukan barangan tersebut, sila bayar dan buat aduan di kaunter perkhidmatan pelanggan. Kalaupun kita minta pekerja mereka semak harga barangan, ia akan ambil masa yang lama. Jadi bayar dahulu dan buat bantahan di kaunter perkhidmatan. Sekiranya benar ada promosi, wang kita akan dikembalikan di kaunter perkhidmatan. Namun yang paling menyedihkan, kaunter perkhidmatan pelanggan yang tidak mesra pengguna. Sebagai pengguna, sebaiknya kita pertahankan hak kita.
Satu hal yang perlu diberi perhatian juga adalah ketika anda membeli barangan basah yang memerlukan pekerja di pasaraya menimbang barangan tersebut. Tolong perhatikan betul-betul tag harga yang ditampal. Pernah terjadi, barang yang ditimbang iaitu lobak merah tetapi tag harga yang ditampal adalah kek keju. Harga sudah tentu berbeza. Memang sakit hati. Lebih sakit hati kalau perasan tentang kesilapan itu semasa sudah berada di rumah.
Percayalah, apabila hal ini berlaku anda akan rasa tertipu. Tambahan pula anda membeli barangan tersebut kerana ada promosi. Menyedari apabila sudah sampai di rumah memang tidak berbaloi. Ini hak kita sebagai pengguna.
Comments
Post a Comment