Skip to main content

Wakaf Ilmu

Dalam satu kuliah zohor, Ustaz Ahmad Husni ada berkata, sekiranya kita mampu dan berkebolehan sedekahkanlah ilmu yang kita ada. Sebagai contoh, beri kelas tambahan kepada anak-anak yang yatim piatu. Sekiranya kita tidak mampu untuk mengajar, belikan buku-buku. Semoga ilmu yang diperolehi daripada buku-buku tadi akan memberi manafaat kepada umat sejagat. Wakaf ilmu, katanya.

Apa yang dikatakan Ustaz itu mengingatkan tentang laman web popular iaitu Myresipi. Memang perlu berterima kasih pada pengasasnya, Dr Bakhtiar Affendi Rosdi dan isterinya yang lebih dikenali dengan nama, Yani. Banyak yang saya pelajari menerusi resipi-resipi yang disumbangkan di situ, terutama daripada Yani sendiri. Jus epal yougurt, watermelon smoothie, lapis roti berdaging (umi-e), kek coklat tanpa mentega (fendi75), puding jagung (F&N) dan ada beberapa resipi lain lagi yang turut saya cuba. Juga ada diantara penyumbang resipi Myresipi turut mempunyai blog seperti Ina dan majalah Jelita bulan April ini ada menyelitkan sajian daripada Ina. Ina bukan sahaja sanggup berkongsi ilmu masakannya tetapi juga tidak lokek menjawab permasalahan penyediaan masakan itu. Sungguhpun saya ini tidak pernah dikenali beliau. Sempat lagi kalau hendak dapatkan Jelita April ini. Pergilah ke Pesta Buku. 


Bercakap pasal majalah, hendak mengadu : majalah kegemaran saya hilang. Bukan isu terbaru. Ada beberapa halaman yang masih belum sempat saya baca. Sebelum ini saya pinjamkannya pada seorang kawan. Saya bawa bersama majalah ini ketika menemani anak menjalani ujian di hospital. Hajat hati hendak membaca sementara menunggu ujian selesai dijalankan. Apakan daya dek kelalaian saya sendiri, majalah itu tercicir ketika sibuk menguruskan anak. Rupanya ujian sama yang dijalani setahun lalu, sedikit berbeza pendekatannya tahun ini.  Tumpuan sepenuhnya mesti saya berikan ketika ujian dijalankan. Barangkali kekalutan itu menyebabkan saya lalai menjaga majalah ini. Ralat juga rasanya. Harga majalah ini juga bukan murah. Namun itu bukan soal pokoknya. Isi kandungan majalah itu sangat baik buat saya menyebabkan rasa sebal, marahkan diri sendiri kerana lalai. Besar harapan saya sekiranya orang yang menemui majalah ini memanafaatkan ianya sebaik-baiknya. Janganlah ditong sampahkan ia. Sayang benar rasanya.


Saya pergi ke Pesta Buku pada hari pertama dan terus memborong majalah ini. Kebetulan ada beberapa isu yang belum saya miliki turut dijual. Memang rezeki. Terus juga, saya langgan untuk tempoh setahun. Alhamdulillah dapat 20% diskaun. Pesta Buku bermakna duit melayang. Apa nak dikata lagi, saya memang lebih banyak menghabiskan duit membeli buku daripada alat mekap atau baju mahupun beg tangan dan kasut.

Comments

Popular posts from this blog

Benih Yang Baik Jatuh ke Laut Menjadi Pulau

Benih yang baik, kalau di campak ke darat menjadi gunung  dan kalau di campak ke laut menjadi pulau Maksudnya, yang baik tetap akan baik sekalipun di mana pun ia berada. Pertama kali mendengarnya ketika berumur sekitar 11 atau 12 tahun. Guru besar ketika itu, Cikgu Abdul Latif yang menerangkan mengenainya. "Terima kasih Cikgu". Itu juga yang dikarang dalam ucapan penghargaan kepada Cikgu Zaki Hasbullah yang bertukar mengajar ke sekolah yang lain. Setelah mengarang panjang di 'muka buku' di sini, saya kira dengan mengungkapkan peribahasa ini sudah cukup untuk menzahirkan terima kasih yang tidak terhingga buatnya.  Gambar kenangan anak bongsu bersama-sama dengan Cikgu Zaki yang memakai kostum adiwira, Superman ketika pendaftaran Tahun 1 di sekolah.  

UK Trip Manchester, Liverpool & Greenwich London Part III: Tinggal Kenangan dan Pengalaman

Apabila anda ada dua orang anak lelaki yang sangat minat dengan sukan bola sepak, apakah lagi keseronakkan, selain daripada menjelajah dari satu stadium ke satu stadium yang lain? Mari sambung cerita jalan-jalan makan angin ke London, Manchester dan Liverpool yang terperam lama. Siri kontroversi kepada keluarga Diraja Britain,  The Crown pun sudah habis ditonton. Terasa memanggil-mangil kenangan semasa di sana. Saya ada dua orang anak lelaki yang sedang membesar. Kedua-duanya adalah peminat Pasukan  Barcelona . Namun sangat teruja apabila mengetahui trip kali ini kami akan menjelajah dari satu stadium ke stadium yang lain. Sejak menjejaki kaki ke London, asyik bertanya,  Bila nak pergi stadium? Hari apa nak pergi Manchester? Hari ke 7 (2 Disember 2019) Pagi-pagi lagi sebaik kedai dobi dibuka, kami terus pergi untuk mengeringkan pakaian. Seluar jeans sebenarnya. Memang betul, tips yang kebanyakkan orang beritahu iaitu dalam musim sejuk kita tak perlu bawa pakaian banyak ke

Simbolik Perpisahan: Hadiah Sepasang Kasut

Sepasang kasut simbol perpisahan. Ada segelintir yang berpendapat, menghadiahkan sepasang kasut bagi pasangan yang berkasih, memberi petanda perhubungan itu tidak akan kekal lama. Dalam erti kata lain, sang kekasih akan melangkah pergi. Simbolik ini, digunakan oleh penulis dalam menzahirkan hubungan cinta yang tak kesampaian antara keduanya. Lee Bang Won dan Boon Yi bertemu sejak dari kecil, kemudian terpisah. Setelah dewasa, mereka bertemu kembali tanpa keduanya menyedari mereka pernah punya kenangan ketika kecil ( episod 1 dan 2 ). Hal itu cuma disedari Boon Yi ketika Lee Bang Won 'menjadikannya tawanan', dengan mulut, kaki dan tangan diikat, Lee Bang Won menjelaskan kewajaran tindakannya dengan meluahkan apa yang terbuku di hati termasuk pengalaman yang pernah ditempuh bersama Boon Yi, ketika masih kecil. Boon Yi yang cuma mampu mendengar, menyimpan rahsia itu sendirian. ( episod 8 ) Boon Yi petani miskin. Ibunya telah lama menghilang. Malah beliau bertemu Lee Bang