Belek-belek banyak betul cerita duduk dalam 'draft'. Hahaha. Apa sahajalah yang saya fikirkan? Entahlah. Cuma hendak beritahu cerita ini bagus. Kalau anda belum tonton, tontonlah. Ramai kawan-kawan di fb bercakap pasal Flower of Evil, bagus. Kalau baca ulasan pun ramai yang cakap tak rugi tonton. Ketika dan waktu itu memang belum ada kesempatan nak tonton. Walaupun yang berlakon itu, Lee Joon Gi. Dengar Lee Joon Gi berlakon sahaja memang terus percaya cakap-cakap, drama itu bagus. Ada lagi satu drama baharu Lee Joon Gi, Again My Life yang belum ditonton. Anda bagaimana?
Masa mula langgan Netflix, cari-cari drama ini tak jumpa. Rupa-rupanya memang tak ada pun. Kecewa juga. Kemudian Netflix umumkan 24 Januari 2021, baru Flower of Evil boleh ditonton. Apa lagi kan.
Saya mesti akui ianya hebat. Plot drama ini menarik sangat susunannya. Banyak kejutan. Lakonan Lee Joon Gi tak pernah mengecewakan. Bermain dengan emosi memang kepakaran Lee Joon Gi. Tahniah Lee Joon Gi. Menang anugerah pun. Ini kali pertama saya tonton lakonan Moon Chee Wan. Lakonannya bersama Lee Joon Gi dalam Criminal Minds, belum tonton lagi. Pilih-pilih juga nak tengok kdrama. Cari drama dengan episod paling sedikit. Tambah pula sekarang tak banyak masa senggang. Berbalik kepada apa yang menarik sangat dengan Flower of Evil?
Kalau anda mencari tema cinta. Ya, ini memang cerita cinta. Mesej. Saya suka mesej drama ini. Saya suka jika saya boleh belajar sesuatu. Dalam drama ini saya dapat tahu, seseorang psikopat tidak dapat menjaga sesuatu atau seseorang yang lebih lemah daripadanya. Ini salah satu daripada dapatan Moon Chee Wan atau Detektif Cha ketika menilai seseorang yang dilabel sebagai psikopat. Benarkah orang itu psikopat?
Dalam penyampaiannya. Mesejnya, jangan cepat prejudis. Jangan terburu menghukum.
Kenapa prasangka buruk itu pembunuh senyap?
Kenapa menghakimi orang secara salah itu membunuh secara halus?
Prasangka dan menghukum secara salah itu boleh jadi fitnah.
Apa kaitan dengan Flower of Evil? Pandangan orang. Penerimaan orang. Ya. Pandangan orang dan penerimaan orang dengan sangkaan buruk hampir membunuh dan membinasakan, Do Hyeun Soo (Lee Joon Gi). Hanya kerana mediang ayahnya Do Min Seok seorang pembunuh bersiri, dia jadi mangsa kebencian dan fitnah. Ini macam bapa borek anak rintik, konon-kononnya. Penduduk kampung bersangka-sangka yang dia juga rakan suhabat dalam aktiviti kejam sang ayah, sementelah mayat salah seorang mangsa masih belum ditemui. Padahal dia dan kakaknya sama seperti orang lain, hanya mengetahui sisi jahat ayah selepas kematiannya. Pembunuh bersiri, ayah mereka Do Min Seok dikatakan telah membunuh diri.
Do Hyeon Soo ketika kecil telah diagnosis dengan kecelaruan personaliti antisosial. Antaranya dia sukar memahami dan menunjukkan rasa termasuk empati terhadap orang lain. Malah dia juga tak menunjukkan kekesalan apabila melakukan sesuatu kesalahan. Ada adegan Do Hyeon Soo belajar dari video tentang ekspresi wajah. Bagaimana untuk tersenyum dan bersedih. Sampai ke tahap itu. (Saya tahu autistik tidak tahu membeza dan memberikan reaksi sahaja selama ini). Dia tidak tahu bagaimana hendak menunjukkan reaksi dan apa rasanya. Sebenarnya keadaan Do Hyeon Soo diburukkan lagi dengan kehilangan ibunya. Seorang anak kecil kehilangan ibu, sudah pasti mempengaruhi jiwa serta tingkah lakunya. Hal ini gagal dikesan oleh psikiatri yang merawatnya. Boleh dikatakan kegagalan terbesar kerana memberi pengaruh dalam hidup Do Hyeon Soo.
Oleh kerana tidak tahan dengan 'seksaan' dan 'penderaan' penduduk kampung yang diketuai oleh penghulunya terhadap Do Hyeon Soo, kakaknya Do Hae Soo bertindak membunuh lelaki kejam itu. Do Hyeon Soo menyedari tindakan lalu mengambil keputusan untuk bertanggungjawab. Alasannya kerana dia tidak mempunyai 'perasaan'. Dia beranggapan yang dia boleh 'menyerap' semua tekanan yang takkan mampu dipikul olek kakaknya. Lalu bermulalah episod Do Hyeon Soo hidup sebagai pelarian polis.
Kes pembunuhan bertahun-tahun itu kemudiannya timbul semula tatkala seorang wartawan sekampung, sepermainan dengannya, membangkit dan mengaitkan dengan misteri pembunuhan bersiri yang belum selesai. Berlaku pula kes pembunuhan dengan peniruan taktik yang digunakan Do Min Seok. Menyentak Do Hyeon Soo yang telah 'selesa' menggunakan identiti Baek Hee Sung selama beberapa tahun. Hidup sebagai pelarian dan penyamaran, Do Hyeon Soo sangat berhati-hati. Namun yang merumitkan situasi, isterinya sendiri, Cha Ji Won merupakan detektif yang menyiasat kes-kes pembunuhan tersebut. Ada rahsia lain juga tersembunyi di sebalik kes pembunuhan bersiri yang masih misteri. Terseksa sungguh apabila terpaksa hidup dengan syak wasangka. Banyak sangat plot twist.
Kiri "Saya memerlukan wanita ini". Kanan, "Bolehkah saya mempercayai lelaki ini?"
"Saya tidak peduli jika semua orang bersangka buruk dan salah menghakimi saya tetapi bukan awak. Awak bukan semua orang. Setidak-tidaknya bukan kepada saya"
Kepercayaan. Padangan dan penerimaan.
Do Hyeon Soo berusaha keras 'membebaskan' dirinya daripada yang dilabel oleh masyarakat. Bukan untuk orang lain cuma untuk isterinya sendiri. Bagi kekal memenangi hatinya. Untuk kekal mendapatkan kepercayaannya. Hidup dalam tanda tanya, "Kenapa dan mengapa dia perlu melalui semuanya itu?"
Kekecewaan terbesar Cha Ji Won bukan ketika penyamaran Do Hyeon Soo terbongkar. Sekalipun terkejut, dia tidak terburu menghakimi tetapi cermat menyelongkar rahsia masa silam dan identiti sebenar suaminya. Memang hancur hatinya mendengar pengakuan suami tidak pernah mencintai dirinya sama sekali. Namun perasaan cinta yang dirasai lebih besar erti berbanding dengan ungkapan kata-kata. Cha Ji Won meyakinkan Do Hyeon Soo bahawa dirinya sangat dicintai oleh suaminya itu. Dia yang bersungguh-sungguh dari mula perkenalan mereka berusaha untuk 'masuk' ke dalam hidup Do Hyeon Soo walau ditolak berkali-kali. Hanya dia yang menerima Do Hyeon Soo tanpa prejudis.
Kekecewaan terbesar dirasai Cha Ji Won apabila Do Hyeon Soo hilang semua memori, 14 tahun bersama-sama dengannya. Ini bermaksud Do Hyeon Soo juga tidak ingat tentang satu-satunya anak kesayangannya. Patah hatinya. Do Hyeon Soo pada mulanya berpegang pada diagnosis dia tak punya perasaan. Dirinya adalah jiwa yang hilang arah. Setelah diyakini orang-orang terdekat dengannya, Do Hyeon Soo berusaha mencari cinta dan kenangan yang hilang itu. Kesudahan yang membahagiakan.
Bahagia ini subjektif sifatnya. Terlihat bahagia belum tentu benar-benar bahagia.
Comments
Post a Comment