Skip to main content

Memeluk Gerhana

Pesta buku antarabangsa sedang berlangsung di PWTC. Anda sudah ke sana? Jumaat lepas saya berkejar ke sana. Seperti diduga, susah mencari parkir. Sudahlah bawa kereta suami. Maksudnya saya mesti lebih cermat dan lebih berhati-hati. Bukanlah kalau kereta sendiri, saya boleh ambil mudah tetapi namanyapun pinjam bermaksud mesti lebih rapi menjaga amanah. Walaupun kepunyaan suami sendiri! Kami makan di Secret Recipe kerana menurut selera perempuan mengandung yang saya bawa bersama. Jangan marah ye. Ampun, sudahlah menunggu lama kerana restoran penuh, apa yang dihajati tak dapat, menunggu makanan dihidangkan pun memakan masa yang lama. Hati saya sudah bulat biar apapun saya nekad ke pesta buku walaupun masa yang ada begitu suntuk. Berdua dengan Ipah. Perempuan mengandung itu, kami tinggalkan dalam jagaan Syada. Masakan bawa dia dalam celahan ramai manusia, di tengah rembang pula.

Sebenarnya saya berkira-kira mencari novel yang baik untuk adik. Koleksi novel kepunyaan saya, dia telah khatam semuanya. Boleh juga saya meninjau bahan-bahan menarik untuk anak-anak. Bukan tidak boleh mencari di kedai buku tetapi ini peluang mendakap himpunan semua dalam satu. Banyak pilihan dan pelancaran bahan-bahan baru juga menunggu kesempatan emas ini, jadi mengapa tak rebut peluang?

Saya singgah di Ameen Serve. Tunggu Teduh Dulu memang lama ada dalam fikiran saya, untuk dihadiahkan kepada adik. Saya ikuti siri novel ini di Utusan Malaysia suatu ketika dulu, tanpa jemu. Saya pasti saya tidak akan salah pilih. Merisik tanya tentang penulisnya, saya dikhabarkan Faisal Tehrani hanya akan datang pada 27 Mac. Hati berbisik, alangkah manisnya jika dapat saya hadiahkan novel ini beserta dengan tandatangan penulisnya.


Abang, jom kita bawa anak-anak pergi Pesta Buku Sabtu ni nak tak?


Norli tawarkan saya, novel-novel lain yang ada di situ. Saya belek beberapa karya Azizi dan Isa Kamari. Jujurnya, saya tidak pernah dengar nama Isa Kamari walaupun beliau penerima Anugerah S.E.A Award. Saya capai sebuah karyanya, Memeluk Gerhana. Bukan karya terbaru. Sekadar seisi perkenalan dengan penulisnya. Novel ini buat diri sendiri, ubat lelah badan dan minda yang terkejar ke sana sini cuba untuk menampung semua tuntutan selagi terdaya.



Sangat berbaloi memilikinya. Tahniah pada penulisnya. Nampaknya saya akan mencari lagi karya beliau buat santapan jiwa. Saya pernah baca Salina karya A. Samad Said dan Cinta Hari-hari Rusuhan karya Faisal Tehrani. Ada sedikit persamaan. Kampung Kambing dalam Salina, Kampung Tawakal dalam Memeluk Gerhana. Kedua-duanya di Singapura. Bezanya, Basri orang buruan dalam Cinta Hari-hari Rusuhan, Ilham orang buruan dalam Memeluk Gerhana. Basri hidup jauh dari tanah air sedangkan Ilham akhirnya jadi tahanan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri.

Memeluk Gerhana. Gaya bahasanya mudah dan ringkas. Penceritaannya bermula dengan mengenang Ilham Sidek semasa kanak-kanak sehingga mencapai usia peralihan dewasa. Ilham anak yang baik dan cerdik. Sangat hormat dan kagum pada ayahnya. Sangat sayang pada ibunya. Namun sebagai manusia biasa tidak dapat tidak membuat kesilapan. Ya seperti diakui Ilham sendiri, “Kita ni budak nakal, bukan jahat”. Zaman kanak-kanaknya yang ceria, beralih ke zaman remaja yang tidak lari dihambat cinta. Cinta Ilham pada perempuan yang hadir dalam hidupnya. Ada yang bawa sengsara, ada yang bawa bahagia. Seni mengungkap rahsia hatinya. Hanya dengan mendalami agama, terubat segala lara. Namun siapa sangka rupa-rupanya Ilham sedang memeluk gerhana. Segala yang diimpikan punah. Sinar terang matahari telah berganti gerhana. Harapan kedua orang tuanya. Cita-cita, cinta malah hidupnya sendiri. Sedangkan Ilham bukan penjahat!

Memeluk Gerhana mengundang senyum di awal pembacaan, menjemput juraian air mata di pengakhiran cerita. Sungguh hati saya sangat terkesan. Kasihan Ilham! Namun seperti katanya,

“Hanya kepada Allah aku serahkan hidup dan matiku. Kilasan cahaya yang mucul sekali sekala dalam pandangan mataku menawarkan secebis harapan. Inilah warkahku dari perut bumi. Entah berapa lama lagi aku terpaksa memeluk gerhana ini.”

Comments

Popular posts from this blog

Benih Yang Baik Jatuh ke Laut Menjadi Pulau

Benih yang baik, kalau di campak ke darat menjadi gunung  dan kalau di campak ke laut menjadi pulau Maksudnya, yang baik tetap akan baik sekalipun di mana pun ia berada. Pertama kali mendengarnya ketika berumur sekitar 11 atau 12 tahun. Guru besar ketika itu, Cikgu Abdul Latif yang menerangkan mengenainya. "Terima kasih Cikgu". Itu juga yang dikarang dalam ucapan penghargaan kepada Cikgu Zaki Hasbullah yang bertukar mengajar ke sekolah yang lain. Setelah mengarang panjang di 'muka buku' di sini, saya kira dengan mengungkapkan peribahasa ini sudah cukup untuk menzahirkan terima kasih yang tidak terhingga buatnya.  Gambar kenangan anak bongsu bersama-sama dengan Cikgu Zaki yang memakai kostum adiwira, Superman ketika pendaftaran Tahun 1 di sekolah.  

UK Trip Manchester, Liverpool & Greenwich London Part III: Tinggal Kenangan dan Pengalaman

Apabila anda ada dua orang anak lelaki yang sangat minat dengan sukan bola sepak, apakah lagi keseronakkan, selain daripada menjelajah dari satu stadium ke satu stadium yang lain? Mari sambung cerita jalan-jalan makan angin ke London, Manchester dan Liverpool yang terperam lama. Siri kontroversi kepada keluarga Diraja Britain,  The Crown pun sudah habis ditonton. Terasa memanggil-mangil kenangan semasa di sana. Saya ada dua orang anak lelaki yang sedang membesar. Kedua-duanya adalah peminat Pasukan  Barcelona . Namun sangat teruja apabila mengetahui trip kali ini kami akan menjelajah dari satu stadium ke stadium yang lain. Sejak menjejaki kaki ke London, asyik bertanya,  Bila nak pergi stadium? Hari apa nak pergi Manchester? Hari ke 7 (2 Disember 2019) Pagi-pagi lagi sebaik kedai dobi dibuka, kami terus pergi untuk mengeringkan pakaian. Seluar jeans sebenarnya. Memang betul, tips yang kebanyakkan orang beritahu iaitu dalam musim sejuk kita tak perlu bawa pakaian banyak ke

Simbolik Perpisahan: Hadiah Sepasang Kasut

Sepasang kasut simbol perpisahan. Ada segelintir yang berpendapat, menghadiahkan sepasang kasut bagi pasangan yang berkasih, memberi petanda perhubungan itu tidak akan kekal lama. Dalam erti kata lain, sang kekasih akan melangkah pergi. Simbolik ini, digunakan oleh penulis dalam menzahirkan hubungan cinta yang tak kesampaian antara keduanya. Lee Bang Won dan Boon Yi bertemu sejak dari kecil, kemudian terpisah. Setelah dewasa, mereka bertemu kembali tanpa keduanya menyedari mereka pernah punya kenangan ketika kecil ( episod 1 dan 2 ). Hal itu cuma disedari Boon Yi ketika Lee Bang Won 'menjadikannya tawanan', dengan mulut, kaki dan tangan diikat, Lee Bang Won menjelaskan kewajaran tindakannya dengan meluahkan apa yang terbuku di hati termasuk pengalaman yang pernah ditempuh bersama Boon Yi, ketika masih kecil. Boon Yi yang cuma mampu mendengar, menyimpan rahsia itu sendirian. ( episod 8 ) Boon Yi petani miskin. Ibunya telah lama menghilang. Malah beliau bertemu Lee Bang